Hoger in Google dankzij 10+ praktische tips [SEO advies 2019]

Ben jij ondernemer? Dan weet jij ook dat jouw online vindbaarheid belangrijk voor je onderneming is. Om hoger in Google te komen met jouw belangrijkste zoektermen dien je er rekening mee te houden dat er wellicht 100 andere bedrijven dezelfde producten proberen te verkopen of dezelfde diensten proberen aan te bieden.

Heb jij een krachtig plan van aanpak om boven jouw concurrenten te eindigen? Ik geef je een aantal praktische tips die je zelf direct kunt toepassen. Wil je jouw plan uitwerken door een professional? Ik help je graag verder!


Alles draait om je concurrentie
als het aankomt op hogere posities in Google


Een prachtige website hoeft nog niet direct te betekenen dat jij veel bezoekers via je website ontvangt. Veelal is de online concurrentie nog een stuk groter dan de plaatselijke concurrenten uit je buurt. Je gaat immers concurreren met bedrijven door heel Nederland.

De zoekmachine is gebaseerd op concurrentie. Heb je een product zonder concurrenten dan weet je zeker dat je direct goed vindbaar wordt via de zoekmachines.

Als je niet over deze luxepositie beschikt dan start race voor de topposities met jouw concurrenten.

Google stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van je website en steeds meer factoren zijn verantwoordelijk voor jouw online vindbaarheid. Het is daarom aan te bevelen op te kiezen voor een professioneel online marketing bureau, zoals Forresult, die jou kan helpen met het jaarlijks verbeteren van jouw website.

Ons SEO bedrijf kan jouw bedrijf perfect helpen met de online marketingstrategie!

Om je alvast vooruit te helpen hebben wij een paar praktische tips opgesteld die je al eenvoudig zelf kunt doorvoeren. Resultaten zullen niet direct zichtbaar zijn, maar op de langere termijn ga jij hoger in Google scoren met jouw zoektermen!


Tip #1: De hoeveelheid pagina’s heeft effect op jouw vindbaarheid

Het klinkt simpel, maar als je het niet goed structureert dan haal jij niet het maximale uit jouw campagne


hoeveelheid pagina's SEO

Een vrij simpele gedachte, toch? Vanuit vele benchmarks is naar voren gekomen dat de hoeveelheid pagina’s die jouw website heeft van extreme invloed kan zijn op jouw online vindbaarheid.

Je hebt het vast al wel vaker gehoord dat content-king is, maar zelfs zonder kwalitatieve content kun je veel bezoekers trekken. Alles draait namelijk om concurrentie, heb je de parels te pakken waar weinig tot geen concurrentie op is, dan kun je met een eenvoudige pagina al uitstekende resultaten behalen.

Staar je dus niet blind op een zoekterm waar je jaren op dient te bouwen, maar kijk ook eens verder!

Het tweede aspect van meerdere pagina’s is de waarde die gecreëerd kan worden dankzij linkjuice. Linkjuice is de waarde die doorgegeven wordt doordat jij pagina’s aan elkaar koppelt. Des te groter de kans is dat mensen jouw pagina’s gaan benoemen op andere websites, des te meer waarde wordt er doorgegeven richting jouw structuur en des te beter ga jij gevonden worden op honderden zoektermen.


Tip #2: Gebruik markup schema’s voor meer zichtbaarheid in de zoekmachines

Label je informatie en zorg voor meer duidelijkheid


SEO markup schemaHeb jij ook zo’n moeite met een specifieke zoekterm en sta je al wel hoog in Google, maar kom je maar niet in de top 3?

Kies dan voor markup schema’s om het doorklikpercentage te verhogen. Een simpele aanpassing zoals het tonen van reviews in de zoekresultaten kan het aantal kliks op een specifieke pagina al flink verhogen.

Voer je dit juist door voor je gehele website dan kan dit effect hebben op honderden pagina’s.

 

Net zoals bij tip #3 hoeft het behalen van meer zoekverkeer niet aan je positie te liggen, maar kun je er ook voor zorgen dat meer mensen op jouw pagina’s gaan klikken. Hoe meer mensen op jouw pagina’s klikken, des te eenvoudiger gaan jouw pagina’s stijgen in de zoekmachine.


Tip #3: Denk creatief na over je titels en beschrijving

Creativiteit maakt het verschil tussen jou en je concurrenten!


creativiteit SEOZoals ik net beschreef maakt de indruk die jij maakt de zoekmachine uit. Het gedrag van de bezoeker speelt ook in de toekomst een steeds grotere rol om te bepalen hoe goed jouw content aansluit bij de zoekopdrachten van de bezoekers.

De titels en de beschrijvingen worden door veel mensen nog onderschat, maar kan het verschil betekenen in de top 10 van de zoekresultaten. Als je erover nadenkt dan is het toch ook vrij logisch? Als jij alle kliks ontvangt en de nummer 1,2 en 3 niet, dan snapt Google toch ook dat jouw website beter aansluit bij de query?

In de praktijk zie je vaak dat zelfs links, content en de algemene domeinwaarde het afleggen tegen websites die minder waarde hebben, maar pakkende titels in combinatie met overtuigende CTA’s.

 

Als voorbeeld neem ik een leasemaatschappij. Het was het afgelopen jaar onmogelijk om de nummer #1 te verslaan dankzij links of uitbreiding van de content. De pagina van de concurrent was ook prima geoptimaliseerd. Maar dankzij creatief inspelen met de titel dankzij een aanbod wat niemand kan afslaan het aantal kliks naar de website drastisch weten te verhogen, waardoor wij van positie #2 naar positie #1 stegen.


Tip #4: Vergeet je SEO optimalisatie voor afbeeldingen niet

Eén van de meest onderschatte kansen anno 2019 – Images SEO


Natuurlijk is alles niet zo zwart/wit zoals ik de titel heb beschreven. Iedere campagne is anders, ieder bedrijf / markt is anders en concurrenten zijn anders. Google maps wordt ook door veel online marketeers nog sterk onderschat. Vooral als jij producten verkoopt dan is het optimaliseren van je afbeeldingen een ware must. Als je namelijk in de search console kijkt en filtert op afbeeldingen dan kan het zo maar voorkomen dat jij honderden bezoekers krijgt via de images.

Vooral inspiratie opdoen omtrent interieur, tuinaccessoires en overige artikelen kunnen een goudmijn zijn als het aankomt op het verkrijgen van potentiele kopers. Vaak is het ook een stuk eenvoudiger om de afbeelding in de top 5 te krijgen. Als jij er dan voor zorgt dat jouw afbeelding opvalt ten opzichte van de rest dan kun je vrij eenvoudig kliks genereren. Je afbeelding laten opvallen kan bijvoorbeeld door een witte achtergrond en een logo in de hoek. Wil je graag meer informatie over het optimaliseren van je afbeeldingen en je afbeeldingen hoger in Google krijgen? Dan help ik je graag verder!


Tip #5: Als je hoger in Google wil eindigen dan dien je te oriënteren en je aan te passen! Sorteer je zoektermen zorgvuldig

Het uiterst zorgvuldig sorteren van je zoektermen maakt het verschil tussen slagen en falen


Niets werkt zo demotiverend als bouwen op een zoekterm zonder resultaat. Geen resultaat hoeft niet te betekenen dat jij niet hard genoeg werkt, maar kan volledig liggen aan de jarenlange inspanning van je concurrentie. Het zorgvuldig sorteren van je zoektermen maakt of breekt je campagne.

Klamp je nooit vast aan 3 a 5 grote zoektermen, maar combineer, pas aan en blijf uitbreiden. Kleinere zoektermen leveren je wellicht weinig op maar combinaties van honderden kleinere zoektermen zorgt er wel voor dat jij jaarlijks door blijft groeien met jouw bedrijfswebsite. Vergeet echter niet dat je wel een hoofdfocus hebt waar je je op richt.


Tip #6: Werk altijd aan je online profilering, de beste resultaten boek je met artikelmarketing

Krachtige artikelmarketing geeft jou de mogelijkheid om je expertise te tonen!


Als men denkt aan artikelmarketing dan kun je dit op diverse niveau’s uitvoeren. Wil je echt resultaat boeken op het allerhoogste niveau dan moet je het zo zien dat jouw website niet de enige plek is waardoor klanten naar jou toe kunnen komen.
Artikelmarketing kun je op twee manieren inschalen. A: je schrijft een artikel over een onderwerp en het gaat je volledig om het linkje. B: je schrijft een goed artikel van een paar duizend woorden omtrent een onderwerp met een zoekwoordonderzoek en je wil dat het artikel ook goed gaat scoren, dus meer verkeer naar je artikel, betekent meer mensen lezen je artikel, je artikel krijgt meer waarde en zo ook de link naar je eigen website. Optie B is the way 2 go, echter moet je een afweging maken tussen de tijd die je beschikbaar hebt en de tijd die je in artikelmarketing wilt stoppen.
Om dit terug te koppelen naar mijn eigen site, is het voor mij goud waard als ik mijzelf kan profileren op andere (kwalitatieve) websites met veel verkeer omtrent online marketing. Deze profilering levert mij niet alleen naamsbekendheid op, het zorgt voor autoriteit en verbetering van de linkwaarde richting je website. Wil jij gaan concurreren met de grote jongens en wil jij jouw bedrijf online profileren, dan is deze variant een echte must.


Tip #7: Hoger scoren in Google met jouw Google Mijn Bedrijf-pagina!

Volledigheid is de sleutel tot succes voor jouw Google Mijn Bedrijf-pagina


Google Mijn Bedrijf is de informatie die je aan de rechterkant ziet als je op jouw bedrijfsnaam zoekt. Het kan zijn dat je deze nog niet hebt aangemaakt, dit kun je hier doen. Google Mijn Bedrijf staat volledig los van je website maar geeft je steeds meer mogelijkheden om je bedrijf online te promoten. Je kunt foto’s, producten en steeds meer bedrijfsinformatie toevoegen, waaronder algemene informatie, welke branche en doelgroepen, maar ook je openingstijden.

Als je creatief je Google Mijn bedrijf pagina inricht dan kun je scoren op relevante zoektermen zonder dat je hier met je website op scoort. Zorg daarom dat je altijd in de bedrijfsinformatie maar ook in de titel van je naam je belangrijkste zoekterm verwerkt. Op die manier kan het voorkomen dat wanneer men in de regio zoekt op jouw zoekterm, jouw mijn Bedrijf-pagina getriggerd wordt en groot in beeld komt te staan. Een simpele aanpassing die je leuke resultaten kan opleveren!


Tip #8: Kom hoger in Google met je producten, productoptimalisatie van de bovenste plank!

Segmentatie binnen je productoptimalisatie!


Als jouw bedrijf over een webshop beschikt dan heb je waarschijnlijk honderden tot duizenden productpagina’s. Vaak is productoptimalisatie voor al deze producten niet te doen zonder een groot team. Wanneer jij een duidelijke focus hebt dan kun je segmenten onderverdelen en producten inschalen waar je de pagina’s volledig van gaat optimaliseren.

Bij volledige optimalisatie wil je 3 onderdelen triggeren, afhankelijk van het type product. Waaronder combinatie van hoofdzoekterm met de kleur, een kleinere subzoekterm en de exacte productnaam incl. merknaam. Mocht je werken met producten met specifieke afmetingen dan is dit natuurlijk ook een belangrijk onderdeel voor jouw productpagina’s. Wanneer je productoptimalisatie goed uitvoerd dan kun je met honderden productpagina’s laten scoren op een ruime variatie aan zoektermen waar wellicht minder concurrentie op aanwezig is.


Tip #9: Eenvoudig de posities van je zoektermen verbeteren in je regio met Local SEO!

De vindbaarheid verbeteren in de regio is voor veel bedrijven extreem belangrijk


Veel bedrijven willen graag lokaal hoger in Google komen. Local SEO kan op diverse manieren toegepast worden en met een aantal kleine aanpassingen kun jij er al voor zorgen dat jouw website wellicht beter gevonden gaat worden in de lokale zoekmachines.

Subtiel de plaatsnaam ergens op de pagina verwerken in combinatie met de titel en meta-beschrijving kan al een groot verschil maken voor vele pagina’s. Uiteraard kun je aparte landingspagina’s gaan schrijven voor de plaatsen waar je doelgroep zich bevindt, echter kun je dit ook triggeren door enkel op de pagina’s de plaatsnaam te verwerken. Op het moment dat er weinig concurrentie is kun je zonder veel inspanning jouw positie in de regio verbeteren. Wil je hier graag meer over leren? Neem dan gerust even contact op!


Tip #10: Voorkom dat je veel tijd in de linkbuilding steekt dankzij echte deelbare content

Natuurlijke linkbuilding vraagt om een stukje creativiteit in je aanpak


Vaak ontkom je er niet aan: Linkbuilding. Voor iedere linkbuilding-campagne is het anders, de doelgroep moet goed zijn, je moet deelbare content kunnen creëren en anders ben je genoodzaakt om enige vorm van linkbuilding toe te passen om jouw bedrijf hoger in Google te laten scoren.

Veelal is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een grote speler met veel naamsbekendheid biedt voor jou als online marketeer (op het begin) meer mogelijkheden dan een lokale ondernemer die maar weinig mensen kennen. Toch kun je effectief inspelen op linksharing dankzij creativiteit en door de juiste content op de juiste platformen te delen.

Deelbare content kan gerealiseerd worden met een kwalitatieve blog. De combinatie van inbound marketing, waarbij je wederkerigheid inzet om jouw producten te verkopen kun je dit tevens uitwerken als deelbare content, waarbij je natuurlijke linkbuilding stimuleert.

gamma logoEen voorbeeld?
Een uitstekend voorbeeld is de Gamma. De inbound marketing-specialisten van de Gamma hebben het ten opzichte van de concurrente uitstekend begrepen.

Als voorbeeld: Ik ben een klusser en ik wil mijn garage isoleren. Op het moment dat ik zoek naar “Muur cellenbeton bouwen” dan komt een resultaat naar boven van de Gamma: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/gasbeton-scheidingswand-maken

Het geniale aan deze variant is dat men inbound marketing inzet om de gebruiker daadwerkelijk te helpen met het probleem en hiervoor een bruikbare/eenvoudige handleiding geeft, ten tweede linken ze in de handleiding naar hun eigen producten, oftewel je bent eerder geneigd om de producten bij de gamma te bestellen, want je wil juist voldoen aan de handleiding en wat koop je anders? Het derde aspect is dat je ‘natuurlijke’ linkbuilding stimuleert voor het hoofddomein wat qua linkjuice (waarde) ook betrekking heeft op je overige pagina’s.

Er gaat tijd zitten in het samenstellen van deze artikelen, maar het effect voor de langere termijn kan extreem zijn.

Voer de bovenste mogelijkheden door voor jouw bedrijfswebsite en profiteer direct. Heb je hulp nodig met het uitvoeren? Neem dan gerust even contact op en dan maken we van jouw bedrijfswebsite een waar succes online!

Extra tips voor de SEO van je webshop
Heb jij een webshop en wil je graag meer leren over hoe jij de vindbaarheid van je webshop kunt verbeteren? Bekijk dan ook eens dit aanvullende artikel over 9 praktische tips om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren!

Over Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

Hulp nodig?


Heb je te weinig verkeer met jouw bedrijfswebsite of wil het maar niet lukken om het aantal conversies te verhogen? Ik kijk graag met je mee!

  • Meer verkeer
  • Meer conversies
  • 100% gratis & vrijblijvend

Gratis quickscan



    Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

    Schrijf je in!

    Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
    of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
    *Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

    Meld mij aan!

    Niels Vos (auteur)

    Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

    Geef je reactie

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Bekijk ook eens