Dé ultieme TAG-manager handleiding van 2019

tag manager 2019

TAG-manager is voor veel nieuwe online marketeers nog een onduidelijke tool. Vanuit de opleidingen wordt hier nog te weinig op ingespeeld en ook online is er nog niet heel veel over te vinden.

Dit artikel blijf ik de komende periode updaten met de laatste nieuwtjes, wijzigingen, uitbreidingen en extra mogelijkheden binnen TAG-manager. Het artikel is voorzien van een handige inhoudsopgave zodat jij snel richting jouw onderwerp binnen deze ultieme TAG-manager handleiding kunt navigeren.

Inhoudsopgave TAG-manager

  1. Wat is TAG-manager?
  2. Hoe stel ik de basis van TAG-manager in?
  3. Wat zijn TAG-manager Tags en Triggers?
  4. Hoe koppel ik mijn TAG-manager aan Google Analytics?
    • Hoe meet ik mijn bezoekers via TAG-manager in Google Analytics?
    • Hoe meet ik mijn conversies (E-commerce) via TAG-manager in Google Analytics
  5. Hoe koppel ik mijn TAG-manager aan Google Ads?
    • Hoe zorg ik dat de totale orderwaarde meegegeven wordt tijdens een bestelling via Google Ads?
  6. TAG-manager laten voldoen aan de AVG wetgeving
  7. Events en gebeurtenissen meten via TAG-manager
  8. Remarketing en TAG-manager
  9. Facebook Pixel en TAG-manager

Wat is TAG-manager en hoe maakt het het leven van de internet marketeer eenvoudiger?

Voordat je kunt begrijpen wat TAG-manager is en hoe het werkt dien je te weten hoe je de gegevens kunt meten van je website. Voor iedere website werkt het hetzelfde, je plaatst het stukje code van Analytics op je website (gtag) en je bent klaar om je gegevens te meten.

Echter is er de afgelopen jaren een nieuwe vorm van meten doorgevoerd, namelijk via TAG-manager. TAG-manager is in het leven geroepen om de kloof tussen jouw IT-afdeling en je marketing-afdeling te verkleinen. Tevens kan TAG-manager gemakkelijker communiceren met andere software.

Het komt er op neer dat het voor de online marketeer makkelijker wordt om onderdelen op de website uit te lezen, echter moet je wel eerst weten hoe je dat doet. Daarvoor is deze handleiding!

Wat is TAG-manager

TAG-manager is een overkoepelende tool waarmee jij eenvoudig onderdelen op jouw website kunt labelen. Met onderdelen bedoel ik buttons, links en allerlei andere elementen. De programmeurs op de IT-afdeling schieten specifieke variabelen (stukjes tekst opgeslagen in code) in de datalaag (datalayer). Deze variabelen kan de online marketeer aanroepen via TAG-manager.

Hoe werkt TAG-manager

De werking is vrij eenvoudig. TAG-manager creëert een container over jouw website. Binnen deze container kunnen specifieke elementen op de website een label krijgen, de data van deze elementen kan de container dan uitlezen en doorsturen richting Google Analytics, Google Ads of andere software.

Hoe stel ik de basis van TAG-manager in?

De reden dat je dit artikel gevonden hebt is waarschijnlijk dat je graag TAG-manager wil instellen voor je eigen website. Ik leg je daarom graag in eenvoudige stappen uit hoe jij jouw TAG-manager voor je bedrijfswebsite kunt instellen.

We beginnen met het aanmaken van je TAG-manager account. Ga naar https://tagmanager.google.com/ en log hier in met een Google-account. Heb je nog geen Google-account dan dien je er even één aan te maken. Eenmaal een account aangemaakt kom je direct in het beginscherm:

Klik rechtsboven op “Account maken” en vul de gegevens in die horen bij jouw website. Je kunt hier niet veel fouten maken, het belangrijkste is dat je als doelplatform ‘internet’ aanvinkt, zie onderstaande screenshot:

Klik op ‘maken’ en ga akkoord met de service overeenkomsten. Gefeliciteerd! Je bent klaar met het aanmaken van je eerste TAG-manager container!

Let op! Je bent er nog niet! Je krijgt namelijk nu een pop-up te zien met twee stukjes code. Deze code moet je in jouw website plakken. Heb je geen idee waar deze code moet staan, zegt de <head> en de <body> je niks, zorg dan dat de IT’er van je bedrijf je helpt met het plakken van de code in je website. Voorbeeld van de stukjes code:

Gefeliciteerd, je TAG-manager is nu klaar voor gebruik! De data wordt nu nog niet ingeladen in systemen zoals Analytics. Hier moet je straks TAGS en triggers voor aanmaken.

Wat zijn TAG-manager Tags en Triggers?

Zoals eerder al besproken is werkt Google TAG-manager op basis van het labelen van onderdelen op je website. Het labelen van een element op je website noemt men binnen TAG-manager: Tags. Het is heel eenvoudig, je maakt een Tag aan en de tag moet geactiveerd worden op het moment dat men een specifieke pagina bezoekt. Hier koppel je een trigger aan. De trigger geeft dus aan wanneer jouw Tag in werking dient te treden.

Verder in dit artikel laat ik je exact zien hoe je Tags en Triggers met elkaar koppelt en hoe je ze kunt instellen voor jouw website.

Hoe koppel ik mijn TAG-manager aan Google Analytics?

Voor veel ondernemers en online marketeers begint alles met het koppelen van je TAG-manager aan je Google Analytics. De data wil je namelijk meten en opslaan in Analytics. Het is helemaal niet moeilijk, maar je moet het net even weten.

We starten door in het hoofdmenu te klikken op ‘TAGS’. Hier gaan we een nieuwe TAG aanmaken, genaamd: UA – Google Analytics

Een nieuwe tag aanmaken » Klik op de button “Nieuw”
Tag-naam instellen en Tagconfiguratie doorvoeren
Kies voor Google Analytics – Universal Analytics

Met deze tagconfiguratie geven we aan dat we iedere pagina willen meten van de website waar de container is doorgevoerd. Nu komen we bij de daadwerkelijke koppeling, de “Google Analytics-instellingen”. Selecteer hier “nieuwe variabele”. Je komt dan in het volgende scherm:

Geef deze variabeleconfiguratie de naam: Google Analytics – koppeling mee en vul bij Tracking-ID het cijfer in van je property binnen Google Analytics. Heb je dit cijfer nog niet, maak dan eerst een account aan voor Google Analytics.

Eenmaal ingevuld kun je de TAG opslaan en weet je dat de koppeling werkt.

Conversietracking Adwords via TAG-manager

Op het moment dat je vanuit TAG-manager gegevens wil inladen dan vinden veel ondernemers en online marketeers dat weer spannend.

Voor jou zijn er twee dingen belangrijk, ten eerste wil je graag dat je conversies gemeten worden, de aantallen, maar tevens wil je graag dat de waarde van de bestelling doorgegeven wordt binnen Adwords. Je wilt namelijk kunnen zien of het budget wat je in Google Ads stopt ook daadwerkelijk een positieve ROAS oplevert.

Het lijkt misschien allemaal spannend maar het is eigenlijk best eenvoudig. Vanuit de basis stel je het volgende in:

1. Maak een nieuwe TAG aan

Kies als Tagconfiguratie » Conversies bijhouden van Google Ads

Voor jouw Tagconfiguratie zijn voornamelijk deze 3 velden belangrijk:

  • Conversie-ID
  • Conversielabel
  • Conversiewaarde

Het Conversie-ID en conversielabel ontvang je vanuit Google Ads. Als jij in Google Ads aangeeft dat je conversies wil meten via TAG-manager dan krijg je deze twee codes tot je beschikking. Deze codes dien je in deze velden in te vullen.

Is het allemaal gelukt en heb je deze twee waarden dan heb je in principe al een werkende tag-configuratie. Veld 3 (conversiewaarde) is namelijk niet noodzakelijk. Enkel op het moment dat jij een bepaald bedrag wilt gaan koppelen aan een specifieke bestelling.

Als je over een webshop beschikt met online verkopen dan wil je graag de totale waarde weten wat een conversie heeft opgeleverd. Zo kun je namelijk exact in kaart brengen hoeveel geld jij in je Google Ads hebt gestopt en hoeveel het jou heeft opgeleverd.

Nu zijn we dus bij het derde onderdeel namelijk de “Conversiewaarde”. De conversiewaarde is iets lastiger dan de andere twee onderwerpen. Aangezien hier meer technische informatie voor nodig is.

Als je voorgaande stappen gevolgd hebt dan klopt het dat jouw e-commerce gegevens ingeladen worden op het moment dat iemand op de bedankt-bestelpagina terecht komt. Informatie zoals data over het product, de prijs van het product en overige informatie wordt ingeladen binnen Google Analytics.

Echter wat je wilt is dat de totaalwaarde van je bestelling, die weergegeven wordt op je bestelpagina ook ingeladen wordt in Adwords. Programmeurs laden de TAG-manager data echter op verschillende manier in en hoe de ene de code prgormamert hoeft nog niet te betekeken dat de andere website dit op exact dezelfde wijze uitvoert. Daar zit de ‘onzekerheid’ in iedere tutorial, omdat situaties nou eenmaal ander zijn.

Wat ik wil bereiken is dat ik jouw handvatten geef om te achterhalen hoe bij jouw de gegevens ingeladen worden.

Button events – kliks meten via TAG-manager

Als je voor specifieke doeleinden kliks wil meten, bijvoorbeeld omdat je een gebruik maakt van een offerte-formulier, CTA’s naar formulieren of speciale contactbuttons dan kun je gebruik maken van TAG-manager klik events.

Deze data geeft je namelijk inzicht hoe goed bepaalde CTA’s werken, hier kun je dan weer conclusies uit trekken en eventueel optimaliseren.

Voor het instellen van een klik event via TAG-manager moet je begrijpen hoe het in zijn werk gaat.
Je hebt te maken met een trigger en een tag.

  • Instellen van de triggers
  • Instellen van de tags

Voordat je deze twee onderdelen kunt instellen moet je even de variabelen instellen en verkopen

Instellen van de triggers
De trigger is simpel, je moet instellen wanneer jouw event gemeten wordt. Het lijkt lastig maar eigenlijk is het heel makkelijk. Allereerst moet je jouw trigger weer een naam geven. Zorg dat je weer een duidelijke naam geeft, aangezien je straks met veel triggers te maken krijgt. Je moet exact weten waar je trigger voor dient wanneer je hem leest. In dit voorbeeld stel ik de trigger in op een button van een offerte formulier voor hoekkasten.

Hierna kies je de triggering wanneer het event een meting moet doorgeven. Dit doe je door de klik ‘alle elementen’ te selecteren:

Eenmaal geselecteerd kun je zien waarom je in het eerdere stadium de variabelen moest selecteren. Deze zijn nu zichtbaar wanneer je kiest om de triggering in te stellen.

Wellicht ziet het er allemaal heel spannend uit, maar dit is het niet. De elementen zijn eenvoudig en je kunt zelfs zekerheden inbouwen als je niet helemaal zeker van het element bent.

De triggering kan dus op diverse manieren geactiveerd worden. Ik laat je nu een mogelijkheid zien, maar er zijn vele wegen die leiden naar Rome.

De eerste stap is om te achterhalen over welke elementen jouw button beschikt.  Dit doe je door naar de pagina te gaan en je pagina Je moet er nu achter zien te komen hoe het element van je button heet. Di

Niels Vos

Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO/SEA-specialist bij Forresult in Enschede. Geïnspireerd door resultaten dankzij een doordachte aanpak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *