C-block & C-classes » ip-adressen? Moet ik hier met mijn SEO op letten?

Als jij gebruik maakt van SEO-tools, zoals Majestic of Moz, dan ben je vast en zeker de term C classes of de term C-blocks tegengekomen. Je weet dat links belangrijk zijn, je weet dat links vanaf diverse domeinen belangrijk zijn en je weet dat links vanaf verschillende ip-adressen belangrijk zijn. Voordat je kunt begrijpen wat C-blocks en C-classes zijn is het belangrijk dat je op een simpele manier ip-adressen werken.

Het hele internet bestaat uit ip-adressen. Jouw domeinnaam is gekoppeld aan het ip-adres van jouw server. Op de server staan de bestanden die getoond worden als iemand naar jouw website gaat. Om overzicht in de ip-adressen te houden maakt men gebruik van ‘IP ranges’. De volgende ranges zijn gebaseerd op IPv4 ip-adressen:

Class Adres-range Supports
Class A 1.0.0.1 to 126.255.255.254
Ondersteuning tot 16 miljoen hosts op iedere 127 netwerken.
Class B 128.1.0.1 to 191.255.255.254 Ondersteuning tot 65,000 hosts op iedere 16,000 netwerken.
Class C 192.0.1.1 to 223.255.254.254 Ondersteuning tot 254 hosts op iedere 2 miljoen netwerken.
Class D 224.0.0.0 to 239.255.255.255 Gereserveerd multicast.
Class E 240.0.0.0 to 254.255.255.254 Gereserveerd voor toekomstig gebruik.

Allemaal super interessant, maar wat heeft dit nu te maken met je C-blocks.


Wat zijn C-blocks en de grootste misopvattingen

Leer alles over C-blocks?


 

C-blocks en ‘classes’ zijn hetzelfde, of toch niet? Nee, deze onderdelen verschillen wel degelijk van elkaar.

Om dit uit te leggen pak ik een handig IPv4 voorbeeld. Als jouw website draait op de webserver met ip-adres: 195.172.144.136 dan val jij binnen de C-class IP-range. (zie bovenstaande tabel)

Stel je nou voor, een andere website van wellicht een andere beheerder staat bij dezelfde webhoster (shared webhosting). Het kan dan voorkomen dat deze website of hetzelfde ip-adres heeft of binnen dezelfde range van ip-adressen valt. Een webhoster koopt namelijk een range van ip-adressen in om te koppelen aan webservers.

Binnen een range van ip-adressen heb je te maken met bijna dezelfde ip-adressen. In ons bovenstaande geval bv: 195.172.144.146. Het ip-adres voor de eerste blokken is hetzelfde, echter de host is anders.

De gedachtegang van old skool SEO is nog steeds dat je deze C-blocks zoveel mogelijk wilt voorkomen, want er ontstaat een patroon die zich bij jou in de buurt plaatsvindt.

Als dit een aantal keren voorkomt is er uiteraard niks aan de hand, maar doe je dit op grote schaal dan kan dit negatieve gevolgen hebben.

Een C-class IP-adres kan dus met betrekking tot het bovenste ip-adres wel verschillen 196.144.155.17 valt namelijk ook binnen de C-class en kan helemaal aan de andere kant van de wereld gekoppeld liggen aan een server.

Het negatieve effect van C-blocks op je SEO

Is een verschil in c-blocks juist belangrijk voor verbeterde zoekresultaten? Of voorkom juist dankzij een schone structuur aan te houden dat je kans maakt op een penalty? Je linkstructuur heeft nog steeds veel effect op jouw online marketing-campagne. Natuurlijkheid is nog steeds het belangrijkste signaal wat je af kunt geven. Ik heb meerdere grote cases van websites voorbij zien komen waarbij een natuurlijke structuur niet alleen voor ‘kwalitatieve’ links zorgde, maar ook voor combinaties van c-blocks en ‘slechte’ links.

Juist de diversiteit in inkomende links maakt het voor de zoekmachine zo interessant, waardoor er geen patronen te ontdekken zijn. Online marketeers die werken voor grote merken hebben gewoonlijk geen moeite met het scoren dankzij een geoptimaliseerde pagina. Stuur je het zelfs met ‘vuile’ links dan is het patroon nog steeds niet te ontdekken, doordat de ruime variatie in het algemene patroon jouw ‘vuile’ links vertroebel.

Over Niels Vos

Niels VosSinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.


Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

Schrijf je in!

Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
*Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

Meld mij aan!

Niels Vos

Niels Vos (auteur)

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

Geef je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook eens