Wat is een schema markup en wat doet het voor jouw zoekterm posities?

Als online marketeer ben je de termen “schema markup” en “structured data” vast vaker tegengekomen. Maar wat is een markup schema? Heb je het nodig voor jouw campagne en heeft het invloed op de zoektermposities van je website? In dit artikel probeer ik je zoveel mogelijk inzicht te geven in markup schema’s zodat jij ze kunt toepassen in jouw campagne.

Wat is een schema markup?

Optimaliseer je een website dan zorg je dat je website vollediger en beter uitgelezen kan worden door de crawlers. Markup schemas zijn vormen van microdata die de zoekmachines de mogelijkheid geven om de informatie op je website (nog) beter te begrijpen. Is het daarom aan te raden om iedere website te voorzien van markup schema’s? Jazeker!

Markup schema’s geven de zoekmachine niet alleen de mogelijkheid om je webpagina beter te begrijpen, maar geven jouw website ook de mogelijkheid om ‘rich snippets’ te tonen in Google. ‘Rich snippets’ geven je een extra voorsprong in de zoekmachine en zorgen dat je met specifieke data nog beter opvalt. Rich snippets zijn er in verschillende varianten, hieronder zie je bijvoorbeeld het markup schema “aggregate rating” die ervoor zorgt dat er reviews onder specifieke pagina’s getoond worden.

Wat zijn de meest gebruikte schema markups?

Zie jij door de bomen het bos nog? Tegenwoordig zijn er al vele schema markups voor diverse doeleinden. Van schema’s voor restaurants tot schema’s voor vacaturewebsites. Maar wat zijn nou de belangrijkste schema’s die nagenoeg voor alle type websites doorgevoerd kunnen worden (excl. persoon schema markup).

Hieronder hebben we een lijstje gemaakt van de belangrijkste schema markups die je zeker moet overwegen om toe te voegen op jouw website. Heb je hulp nodig met het toevoegen? Neem dan gerust contact op.

Meest gebruikte structured data:

  1. Logo schema
  2. Organisatie of Local Business schema
  3. Persoon markup schema
  4. Breadcrumb markup schema
  5. Product markup schema
  6. Aggregate rating schema
  7. FAQ markup schema
  8. Artikel schema

Toch zijn er ook nog tientallen andere schema markups, bekijk hier de mogelijkheden.

Hoe voeg ik de schema markups toe?

Schema markups kunnen op diverse manier toegevoegd worden. We bespreken in dit artikel de twee meest gebruikte methodes, namelijk met behulp van HTML <label> elementen of een stukje JSON-code.

Om het voor jou zo gemakkelijk mogelijk te maken voeg ik hieronder diverse templates die je direct in je website of webshop kunt gebruiken.

1. Logo schema markup

logo markup schemaHet logo markup schema geeft extra dimensie aan je organisatie. Met het logo markup schema specificeer je de afbeelding die Google moet gebruiken voor de zoekresultaten en in “Google knowledge panel”. Het geeft een extra signaal af aan Google dat dit logo gebruikt moet worden tijdens het tonen van jouw organisatie. 

In een later stadium ga je ook nog zien dat de url van je logo ook toegevoegd kan worden op een aanvullende manier aan één van de andere snippets. Er zijn meerdere mogelijkheden, daarom is het belangrijk dat je na implementatie iedere keer test of de snippet correct wordt ingeladen. Maak hiervoor gebruik van structured data testing tool.

Code voor het toevoegen van een logo:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "Organization",
      "url": "http://www.example.com",
      "logo": "http://www.example.com/images/logo.png"
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Zie voor meer informatie de documentatie van Google voor het maken van een logo schema markup.

2. Organisation of local business schema markup

De kracht van een organisatie of local business schema lijkt misschien minder interessant, maar niet is minder waar! Google begrijpt de informatie over je bedrijfsgegevens beter en kan hier ook beter op inspelen. Als voorbeeld zoekt men naar “Beste restaurant Enschede”. Er is een kans dat er een carousel getoond wordt met bedrijven gerelateerd aan de zoekquery gecombineerd met een verbeterde vindbaarheid vanuit Google maps.

localbusiness schema

Code voor het toevoegen van een local business schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
       "@context": "https://schema.org",
       "@type": "LocalBusiness",
       "name": "Bedrijfsnaam",
       "address": {
         "@type": "PostalAddress",
         "streetAddress": "Straatnaam",
         "addressLocality": "Plaatsnaam",
         "postalCode": "Postcode"
  },
  "telePhone": "Telefoonnummer",
  "url": "Website url”,
  "logo": "Logo url",
  "image": "Afbeelding pand o.i.d."
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

3. Personen schema markup

person markup schemaEen schema aan een persoon koppelen is ideaal voor bekende personen, maar ook voor als je jezelf profileert als specialist. Wil je naamsbekendheid opbouwen of heb je bijvoorbeeld te maken met specialisten op je webpagina die af en toe een blogartikel schrijven? Dan is een persoon schema markup zeker aan te raden.

Een persoon schema markup kan ervoor zorgen dat jouw profiel getoond zoals hier aan de rechterkant wordt uitgebeeld. Het wordt hierdoor steeds makkelijker voor Google om te begrijpen met wie ze te maken hebben.

Ook bij een schema markup voor personen is het lang niet gegarandeerd dat je op deze manier wordt uitgelicht. Vooral als Google meerdere aanknopingspunten ziet dat je een bekend persoon bent en belangrijker bent dan de doorsnee Nederlander, dan maak je kans om op deze manier geprofileerd te worden. Maar een basis leggen door gebruik te maken van een personen schema is zeker een aanrader.

Code voor het toevoegen van een persoons-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Person",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "addressLocality": "Bornerbroek",
    "addressRegion": "OV",
    "postalCode": "7627ME",
    "streetAddress": "Meester Hodesstraat 3"
  },
  "colleague": [
    "https://www.forresult.nl/over-forresult/wie-is-forresult.html"
  ],
  "email": "mailto:info@niels-vos.nl",
  "image": "niels-vos.jpg",
  "jobTitle": "Senior SEO-specialist",
  "name": "Niels Vos",
  "telephone": "",
  "url": "https://www.niels-vos.nl/"
}
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website beter kan verkennen is een kruimelpad een echte aanrader. Als je nog geen kruimelpad moet je toch eens na gaan denken om dit toch toe te voegen. Een kruimelpad is namelijk niet alleen voor de crawlers, maar ook zeer makkelijk voor de gebruiker om hoger in de niveaus te kunnen navigeren.  Om nog een stap verder te gaan en zeer effectief de crawler meer handvatten te geven kun je gebruik maken van de “Breadcrumb schema markup”. 

breadcrumb markup schemaCode voor het toevoegen van een breadcrumb-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "BreadcrumbList",
      "itemListElement": [{
        "@type": "ListItem",
        "position": 1,
        "name": "Books",
        "item": "https://example.com/books"
      },{
        "@type": "ListItem",
        "position": 2,
        "name": "Science Fiction",
        "item": "https://example.com/books/sciencefiction"
      },{
        "@type": "ListItem",
        "position": 3,
        "name": "Award Winners"
      }]
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Lees hier meer over de breadcrum schema markup.

5. Product schema markup

product schema markupHeb je een webshop dan is een product schema markup zeker geen overbodige luxe. Met behulp van een product schema markup kun je namelijk gedetailleerde informatie meegeven waardoor er meer productinformatie bij de zoekresultaten komen te staan in de normale search, maar ook vanuit Google Images. Dit is één van de onderdelen om ook weer een verschil te maken ten opzichte van jouw concurrentie.

Code voor het toevoegen van een product-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
     {
      "@context": "http://schema.org/",
      "@type": "Product",
      "sku": "trinket-12345",
      "gtin14": "12345678901234",
      "image": [
        "https://example.com/photos/16x9/trinket.jpg",
        "https://example.com/photos/4x3/trinket.jpg",
        "https://example.com/photos/1x1/trinket.jpg"
      ],
      "name": "Nice trinket",
      "description": "Trinket with clean lines",
      "brand": {
        "@type": "Brand",
        "name": "MyBrand"
      },
      "offers": {
        "@type": "Offer",
        "url": "http://www.example.com/trinket_offer",
        "itemCondition": "http://schema.org/NewCondition",
        "availability": "http://schema.org/InStock",
        "price": "39.99",
        "priceCurrency": "USD",
        "priceValidUntil": "2020-11-20",
        "shippingDetails": {
          "@type": "OfferShippingDetails",
          "shippingRate": {
            "@type": "MonetaryAmount",
            "value": "3.49",
            "currency": "USD"
          },
          "shippingDestination": {
            "@type": "DefinedRegion",
            "addressCountry": "US",
            "postalCodeRange": {
              "postalCodeBegin": "98100",
              "postalCodeEnd": "98199"
            }
          },
          "deliveryTime": {
            "@type": "ShippingDeliveryTime",
            "handlingTime": {
              "@type": "QuantitativeValue",
              "minValue": "0",
              "maxValue": "1"
            },
            "transitTime": {
              "@type": "QuantitativeValue",
              "minValue": "1",
              "maxValue": "5"
            },
            "cutOffTime": "19:30-08:00",
            "businessDays": {
              "@type": "OpeningHoursSpecification",
              "dayOfWeek": [ "https://schema.org/Monday", "https://schema.org/Tuesday", "https://schema.org/Wednesday", "https://schema.org/Thursday" ]
            }
          }
        }
      },
      "review": {
        "@type": "Review",
          "reviewRating": {
            "@type": "Rating",
            "ratingValue": "4",
            "bestRating": "5"
          },
          "author": {
            "@type": "Person",
            "name": "Fred Benson"
          }
        },
        "aggregateRating": {
          "@type": "AggregateRating",
          "ratingValue": "4.4",
          "reviewCount": "89"
        }
      }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

6. Aggregate rating schema markup

Aggregate rating kan op verschillende manieren toegepast worden. Met Aggregate Rating zorg je dat die prachtige sterren in Google tevoorschijn komen voor specifieke pagina’s. Ook deze snippets worden niet standaard getoond bij alle pagina’s. Heb je geen producten of heb je (nog) geen reviews bij je producten? Dan is onderstaande code handig om te implementeren in je website. Met een schema opgebouwd in onderstaande variant behalen we al jaren sterren voor vele klanten.

aggregate schema

Code voor het toevoegen van een product-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
   {
  "@context": "https://schema.org/",
  "@type": "Product",
  "name": "index",
  "description": "beschrijving",
  "brand": {
    "@type": "Thing",
    "name": "Bedrijfsnaam"
  },
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "9.4",
    "ratingCount": "14",
    "bestRating": "10",
    "worstRating": "1"
  }
}
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

7. FAQ schema markup

Een FAQ kan een flinke toegevoegde waarde zijn voor jouw website. Wil je jouw klantenservice ontlasten dan is een goede FAQ zeker aan te raden. Probeer zoveel mogelijk in te spelen op de belangrijkste vragen en kies ervoor om een FAQ schema markup toe te voegen. Met behulp van een FAQ schema markup heb je kans dat jouw vragen al direct aan de voorkant in Google getoond gaan worden. Belangrijke voordelen hiervan zijn dat je veel meer opvalt en dat je de concurrenten verder uit beeld drukt.

faq schema markup

Code voor het toevoegen van een FAQ-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
   {
  "@context": "https://schema.org/",
  "@type": "Product",
  "name": "index",
  "description": "beschrijving",
  "brand": {
    "@type": "Thing",
    "name": "Bedrijfsnaam"
  },
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "9.4",
    "ratingCount": "14",
    "bestRating": "10",
    "worstRating": "1"
  }
}
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

8. Artikel schema markup

Heeft je website een blog met nieuwsartikelen? Dan is het verstandig om het artikel schema markup toe te voegen. Verbeter de zichtbaarheid van je artikelen ongeacht met AMP of zonder AMP. Kies je ervoor om het artikel schema markup toe te voegen dan maken je artikelen ook kans om ingeladen te worden in de nieuws-carousel die af en toe getoond wordt.

Code voor het toevoegen van een artikel-schema:

<html>
  <head>
    <title>About Us</title>
    <script type="application/ld+json">
   {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "NewsArticle",
      "mainEntityOfPage": {
        "@type": "WebPage",
        "@id": "https://google.com/article"
      },
      "headline": "Article headline",
      "image": [
        "https://example.com/photos/1x1/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/4x3/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/16x9/photo.jpg"
      ],
      "datePublished": "2015-02-05T08:00:00+08:00",
      "dateModified": "2015-02-05T09:20:00+08:00",
      "author": {
        "@type": "Person",
        "name": "John Doe"
      },
      "publisher": {
        "@type": "Organization",
        "name": "Google",
        "logo": {
          "@type": "ImageObject",
          "url": "https://google.com/logo.jpg"
        }
      }
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Waarom worden mijn structured data snippets niet getoond?

Heb je alle structured data goed doorgevoerd? Dan blijft het afwachten of dit uiteindelijk opgepakt wordt door Google. Het komt namelijk vrij vaak voor dat of de snippets helemaal niet getoond worden of voor sommige url’s wel en weer andere niet. Google heeft hier specifieke quality guidelines voor opgesteld, waar ze je gemakkelijk heen verwijzen. We weten echter in de praktijk dat zelfs bij een 100% correcte implementatie, zonder misbruik, het afwachten blijft of je uiteindelijk de extra snippets te zien krijgt.

Schema markups en structured data testen ?

Wil je graag testen of je structured data goed is doorgevoerd? Ga dan naar de structured data testing tool van Google.

Over Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.


Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

Schrijf je in!

Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
*Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

Meld mij aan!

Niels Vos (auteur)

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

Geef je reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook eens