Log Files analyseren voor je SEO (incl. crawl budget optimalisatie)

Log files, saaie bestanden waar veel data in wordt vastgelegd. Maar hoe kun jij jouw logfile inzetten om de zoekmachineoptimalisatie van je website te verbeteren?

Snel zoeken binnen dit artikel:
  1. Wat is een log file?
  2. Hoe lees je een log file?
  3. Hoe zet je een log file in om je SEO te verbeteren?
  4. Waarom een log file analyseren?

Wat is een log file?

Een log file is in principe een bestand met specifieke data (logs) van alle interacties op je website. Niet alleen interacties van bezoekers, maar tevens van bots.

Iedere campagne is anders en ik kan mij indenken dat voor een kleinere campagne met weinig pagina’s je voorkeur gaat naar andere type SEO-werkzaamheden. Heb je echter een grote webshop met duizenden pagina’s dan is het wellicht verstandig om te kijken hoe jouw crawlbudget ingezet wordt en hoe de Googlebot jouw website leest.

Hoe lees je een log file?

Hoe zet je een log file in om je SEO te verbeteren?

Waarom een log file analyseren?

Alles draait om de crawler (Googlebot). Je bent vast en zeker de term crawl budget wel eens tegenkomen. Crawl budget is het aantal pagina’s die de Googlebot langs gaat op jouw website op een willekeurige dag. Het crawlbudget wordt tot dusver nog steeds bepaald aan de hand van de grootte van je website, de gezondheid van je website en de inkomende links naar je website. Je hebt het vast wel eens gezien, je past een titel en beschrijving aan op website A (klein klant) en website B (grote klant). Zonder een fetch ga je dan zien dat de webiste van de grotere klant vele malen vaker wordt bezocht waardoor de aanpassing sneller is doorgevoerd.

Maargoed, terug naar de vraag, waarom willen we de log file analyseren?
Het juist beïnvloeden van het crawlgedrag kan betekenen dat je pagina’s sneller, vaker en beter geïndexeerd worden. Jij wilt toch ook dat al jouw pagina’s goed geïndexeerd worden, dan enkel de 100 belangrijkste? Jij wil toch ook dat de crawlbot i.p.v. 10 keer per dag, 1000 keer per dag of 1 miljoen keer per dag langskomt?

Crawl budget optimalisatie

Conclusie: Het crawlbudget moeten we optimaliseren!
Binnenkort meer informatie!

Over Niels Vos

Niels VosSinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.


Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

Schrijf je in!

Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
*Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

Meld mij aan!

Niels Vos

Niels Vos (auteur)

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

Geef je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook eens