SEO Migraties… hoofdpijndossier? Vergeet de 301 redirects van je afbeeldingen niet!

Redesigns, CMS migraties en overstappen naar een volledig nieuwe website zijn veel voorkomende issues waar jij als online marketeer tegen aanloopt. Heb je nog nooit een SEO migratie hoeven uit te voeren dan komt dat zeker nog in de toekomst ;). Om je hier alvast goed op voor te bereiden bespreek ik in dit artikel waar je op moet letten.

Hoe groter jouw webshop is des te meer komt er bij kijken en hoe meer er van jouw verwacht wordt dat je let op diverse zaken. Eén van de meest voorkomende issues is… Hoe kan het dat ik mijn website verkeer met 40% zie dalen terwijl ik wel netjes mijn belangrijkste pagina’s ge-redirect heb? Rekening houden met een paar procent verlies is met standaard redirects natuurlijk niet te voorkomen, maar er is één heel belangrijk onderdeel waar mensen niet op letten: Afbeeldingen!

Binnen de search console kun je heel mooi in kaart brengen hoeveel verkeer er ongeveer via Google Images op jouw website terecht komt. Veel online marketeers vergeten de afbeeldingen al in hun SEO-aanpak, maar bij migraties let men veelal hier helemaal niet op.

Bekijk ook eens deze video
van John Mueller (Google) (57:29)

Het negatieve effect als je jouw images niet 301 redirect tijdens een SEO-migratie

Een image werkt hetzelfde als een standaard pagina. Een url is een url. Je afbeelding is geindexeerd in de zoekmachine en bij een SEO-migratie waarbij de url aangepast is betekent opnieuw indexeren. Als jouw website al jaren verkeer heeft opgebouwd naar meer dan 10.000 images en jij vergeet deze afbeeldingen te redirecten dan worden al afbeeldingen op nieuw geindexeerd en heb je in de eerste periode te maken met een verlies.

Jouw afbeeldingen zouden verkeer kunnen genereren, de afbeeldingen kunnen gembed zijn in pagina’s en er kunnen links heen gebouwd zijn.

Incorrect 301 redirecten » Hoe creëer je soft 404’s

Je denkt nu waarschijnlijk… man man man wat een werk om alles correct te redirecten. Ik bespaar mijzelf een hoop tijd als ik gewoon alle oude links doorlink naar de hoofdcategorie of homepage. Probleem opgelost! Ik verlies geen waarde en mensen komen toch nog op mijn website.

Veel marketeers die dit stukje lezen denken, goh… zo heb ik wel eens redirects aangelegd en het bespaarde mij een hoop tijd. Ik leg je graag uit waarom dit een foute gedachte is en waarom je het juist belangrijk is dat je iets meer tijd in je redirect-schema steekt.

Op het moment dat jouw url’s wijzigingen dan moet je zorgen dat je redirects kloppen, maar ook logisch zijn. Redirect jij oude pagina’s naar nieuwe pagina’s die niks met elkaar te maken hebben dan is er een kans dat Google je redirect ziet als een ‘Soft 404’, bekijk ook eens deze case study over redirects & Soft 404’s.

Wanneer jouw pagina wordt aangemerkt als een soft 404 dan verwijdert Google je pagina alsnog uit de index en heb je eigenlijk al het werk voor niks gedaan.

soft 404 redirects

Tools om je afbeelding-url’s in kaart te brengen?

Wil je dus jouw afbeelding-url’s in kaart brengen dan is dit zonder tool een onbegonnen klus. Screaming Frog is een veelgebruikte tool die hiervoor ingezet wordt en jou een overzicht geeft van alle huidige afbeelding-url’s.

Images urls

Niels Vos

Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO/SEA-specialist bij Forresult in Enschede. Geïnspireerd door resultaten dankzij een doordachte aanpak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *