Advanced linkbuilding 2019 [+6 opties]

advanced linkbuilding
Linkbuilding, ook in 2019 ben je nog steeds afhankelijk van linkbuilding. Technieken zijn er in diverse varianten en zijn toepasbaar voor verschillende campagnes. Je kent ze vast allemaal, het ruilen van startpagina’s, het ruilen van links en het bloggen via diverse type websites.

Er heerst veel negativiteit in de wereld van het bouwen naar nieuwe links. Spammy aanvragen met fake accounts is een veelvoorkomend probleem die linkbuilders in een kwaad daglicht stellen. Voor iedere campagne is er een specifieke aanpak. Voordat jij weet welke aanpak voor jou geschikt is moet je een keuze maken uit de beschikbare uren in combinatie met de kracht van de website. Ik laat je graag zien waarom ik niet iedere methode direct afschiet.

Jouw situatie in kaart brengen

Jij weet als geen ander dat je voordat jij bezig gaat voor een klant je inventariseert waar je mee moet werken. Zelfs als jouw klant over een zeer krachtige webshop beschikt moet je links sturen. De kracht van een krachtige websites brengt jouw landingspagina’s al snel in de top 10. Wil je echter doorstomen dan zijn een aantal gerichte links vaak al genoeg.

Ben jij een marketeer met enkel kleine klanten met lage budgetten, dan dien je jouw werk zo goed mogelijk uit te voeren en het meeste uit jouw budget te halen. Ook bij beginnende websites en webshops moet je van voor af aan bouwen naar meer inkomende links.

Je ziet dat iedere situatie anders is en een andere aanpak vereist. Moeten we inspelen op veel inkomende links in een korte periode? Moeten we kracht bijzetten op het deeplinken (meer verspreiding in de diepte van je website) of moeten we kiezen voor een andere aanpak?


Hoe moet je linkbuilden volgens de richtlijnen van Google?
Google heeft een aantal regels opgesteld waar jij je aan moet houden tijdens het linkbuilden, bekijk ze hier. Geweldig, Google geeft zo’n beetje aan waar 90% van de online marketeers mee bezig is niet de bedoeling is, waaronder linkruilen, gastbloggen en betaalde links.
Maar wat is dan wel de doelstelling van Google als het aankomt op linkbuilding? Google heeft belang bij ‘natuurlijkheid’. Hetzelfde principe als bij het schrijven van content, als jij goede content aflevert met jouw website dan is de kans een stukje groter dat mensen jouw content gaan delen.

Jou gehele insteek van jouw linkbuilding-campagne zou moeten liggen op het verkrijgen van links op een natuurlijke manier. Ik heb voor jouw een aantal effectieve manieren uitgewerkt waarmee ik al jaren op een innovatieve manier links probeer te verkrijgen van de hoge kwaliteitswebsites in combinatie met grote aantallen op kleinere websites.

Ik vertel je graag over mijn methodes:

1. Contentstrategie om ‘natuurlijke’ linkbuilding te verspreiden. »

[Campagne type: Beginner website]
Het kader van ‘goede’ content wordt verspreid is makkelijk gezegd dan gedaan. In de meest ideale situatie willen we content lanceren die men zelf graag wil verspreiden op fora en in eigen blogartikelen.

Krachtige content schrijf je ten eerste niet binnen een paar uurtjes en als jij volledig onbekend bent voor de buitenwereld hoe zorg je dan dat jouw plaatselijke website gedeeld wordt over het web?

Think different en out of the box! Als voorbeeld geef ik een blog waar ik een aantal jaar geleden ‘natuurlijke’ linkbuilding gestimuleerd heb. Het artikel heeft inmiddels meer dan 20.000 lezers gehad en is op een natuurlijke manier gedeeld:

Webshop beginnen? Met WordPress en WooCommerce!

A: Ik ging op zoek naar de problemen van webmasters online. Ga langs bij Facebook-groepen, discussiefora en overige manieren om te peilen waar vraag naar is.
B: Ik speelde hier op in door de skyscraper techniek toe te passen op de beste artikelen online.
C: Ik was uniek met als enige een ‘echte’ goede handleiding om online je WooCommerce-webshop te beginnen.
D: Je kunt jouw artikel vermelden als oplossing binnen de juiste fora en de vragen binnen de Facebook-groepen.

Als mensen eenmaal weten dat je artikel er is, dan is de kans ook groter dat jij gedeeld gaat worden. Topposities zijn dus tevens zeer belangrijk voor het starten van je linkbuildproces.

2. Bedenk een unieke promo, die controversieel is, zodat mensen erover gaan discussiëren.

Niveau: Advanced linkbuilding voor bedrijven

Natuurlijk zijn diverse nieuwsitems interessant, echter heb jij als verkoper in dekbedden hier niet al te veel aan. Als jij deze tactiek toepast binnen jouw organisatie dan zijn twee sleutelelementen heel belangrijk voor het succes van je campagne:

A: Het nieuws moet schokkend, uniek en iets aparts zijn
B: Je moet het zaadje planten bij nieuwswebsites die overgenomen worden door andere nieuwswebsites.

Ik heb een heel simpel voorbeeld. In dit voorbeeld pas ik nu natuurlijke linkbuilding toe voor dekbeddiscounter. Mensen gaan praten over je concept omdat het iets ‘aparts’ is. Dekbeddiscounter kwam met een uniek concept binnen Nederland, namelijk ‘het leasen van boxsprings’. Omdat het vrijwel nog nieuw was in Nederland ging de verspreiding rond als een lopend vuurtje.

Uiteraard wil ik dekbeddiscounter dan ook graag belonen met een ‘natuurlijke’ link: https://lease.dekbed-discounter.nl/
Als je het linkprofiel van deze pagina bekijkt dan zie je ook al snel dat er al veel links heen gebouwd worden op veelal een natuurlijke wijzen, diverse media pakken het bericht op, diverse consumenten gaan vragen stellen op fora of het een goed idee is etc. Een geniaal concept die automatische linkbuilding uitstekend triggert.

3. Afbeeldingen embedden of delen

[Campagne type: Beginner website]
De kracht van iedere website gaat schuil in jouw volledige domein. Natuurlijk kun je pagina’s stimuleren, maar hoe meer links jij krijgt via diverse structuren des te beter.

Een veelgemaakte fout van hedendaagse SEO-experts is de kracht van images. Google images is belangrijk, het effect van de juiste manier van het presenteren van je afbeeldingen is extreem belangrijk en afbeeldingen kunnen uitstekend ingezet worden als linkbuilding-variant.

In het land van de linkbuilding zijn de meest effectieve websites de websites met de gratis iconen, wallpapers en overige afbeeldingen, waar jij rechtenvrije afbeeldingen mag gebruiken in ruil voor een link op de website.

Het uitwerken van infographics zijn bijvoorbeeld een veelgebruikte techniek die ervoor zorgen dat deze afbeeldingen geembed worden. Niet voor iedere campagne (direct) geschikt, maar er zijn altijd vele mogelijkheden.

4. Influencers inzetten, een inspiratiebron voor de consument!

[Campagne type: Beginner website]

In de huidige tijd zien steeds meer influencers de voordelen van productreviews. De prijzen stijgen de pan uit en dit heeft een reden. Een enorm bereik, een echte productreview met een positieve uitkomst en een link richting je website.

5. Stimuleren van deeplinken dankzij feed-optie

[Campagne type: Beginner website]
Het makkelijk deelbaar maken van je content vergroot enorm jouw kans op succes. Of je het nou over een formulier hebt of social-knoppen, laagdrempeligheid stimuleert de interactie.

Ook het deelbaar maken van je content kun je op diverse manieren doen. Het openstellen van een feed geeft enorm veel potentie om jouw blogberichten (nieuwssectie) te verspreiden over het internet. Hoe gevarieerder jouw linkpatroon is, des te beter stijgt de waarde van jouw domein en ranken jouw pagina’s in de zoekmachines.

6. Gastbloggers toestaan op je blog

[Campagne type: Beginner website] Een uitgaande link ziet men vaak als een verlies en wil men voorkomen. Wanneer je gastbloggers toestaat op je blog dan wil men een link in de biografie of in de tekst. Veel ondernemer zijn hier nog terughoudend in, echter bieden gastbloggers enorm veel kansen!

Iedere connectie die jij maakt kun jij sturen richting jouw hand. Jij wil graat een artikel bij ons, dan wil ik graag een artikel bij jullie. Hier komt nog eens bij dat als je het goed organiseert je ook nog exact kunt aangeven welke content aangeleverd dient te worden en met welke kwaliteit! Een win-win voor alle partijen.

Alle bovenstaande technieken zijn niet zomaar even door te voeren. Wil je het goed doen dan dien je tijd te steken in een doordacht plan van aanpak. Wil je graag eens samen sparren over deze professioneel linkbuilding-technieken en wil je niet langer klungelen met jouw campagnes, neem dan contact met mij op  via 0629573533.
Niels Vos

Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO/SEA-specialist bij Forresult in Enschede. Geïnspireerd door resultaten dankzij een doordachte aanpak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *