Heeft linkbuilding naar een subdomein effect op je algemene domeinautoriteit?

Een paar weken geleden had een klant een aantal resellers die gebruik maakten van hun content en afbeeldingen. Niels, kunnen we hier wat aan doen? Duplicate content is nou eenmaal een issue en wanneer er geen canonicals aangelegd worden dan kunnen zelfs de gekopieerde teksten beter presteren in Google dan je eigen website.

Maar duplicate content presteert toch nooit beter dan de brontekst? Gezien Google kan zien wat als bron beschouwd wordt? Gewoonlijk klopt dat, echter straft Google de duplicate content niet af op het moment dat de website vele malen betrouwbaarder is dan je eigen website. Zo kan het dus toch voorkomen dat ‘gestolen’ content beter scoort dan je eigen artikel.

Hoe konden we dit nou omzetten in iets positiefs? De gedachte was simpel. Wat nou als we de resellers gaan benaderen en aan gaan geven dat ze de image source van de ‘gestolen’ afbeeldingen moesten inladen via onze server. Hetzelfde effect creer je met het embedden van filmpjes op je eigen website. Op die manier kunnen we links bouwen op afbeeldingen om zo de algemene domeinautoriteit te verhogen. Maar wat nu als de ingeladen afbeeldingen vanuit een subdomein worden ingeladen. Niet niels-vos.nl/images/image.jpg, maar images.niels-vos.nl/image.jpg? Een belangrijk onderzoek die interessant kan zijn voor grote websites, internationale websites en startpagina’s met veel subdomeinen.

Linkbuilden op een subdomein? Wat is het effect?

Als jij ervoor hebt gekozen om links te bouwen naar een subdomein dan moet je je afvragen of je hiervoor de juiste structuur hebt gekozen. Net zoals bij internationale SEO moet je rekening houden met het verschil tussen een subdomein en een mappenstructuur. De mappenstructuur profiteert volledig van het rootdomein, waarbij het subdomein toch minder profiteert van de kracht van het rootdomein. Google geeft al jaren aan dat het subdomein gezien wordt als onderdeel van en niet meer als een losse domein, maar als ik moest kiezen zou ik altijd voor de mappenstructuur gaan.

Het is echter wel zo dat startpagina’s wel van het subdomein profiteren, omdat er “interne links” zijn aangelegd van de subdomeinen naar het rootdomein. Op die manier volgt er logischerwijs “linkjuice” naar het rootdomein, waardoor je weer profiteert met je SEO.

Mocht je eens willen sparen over jouw complexe case? Neem dan gerust even contact op of kom langs voor een kop koffie.


Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

Schrijf je in!

Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
*Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

Meld mij aan!

admin (auteur)

Geef je reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook eens