Safari: Intelligent Tracking Prevention (ITP 2.1 en 2.2)

ITP2.2 Safari

De online marketingwereld staat op zijn kop! ITP is al een langere tijd actief binnen de browser van Safari, echter is de afgelopen maand een nieuwe update doorgevoerd. De update die niet alleen voor marketeers nog een raadsel is, maar ook voor Google zelf. Google is namelijk veel SEA-klanten actief aan het nabellen over de negatieve effecten van ITP v2.2. In dit artikel leg ik je graag uit of je reden moet hebben tot paniek of toch niet….

Wat is ITP v2.2.

ITP staat voor Intelligent Tracking Prevention en is in het leven geroepen in het kader van ‘bescherm de internetgebruiker’. ITP beperkt de mogelijkheid voor adverteerders, site gebruikers en marketeers om bezoekers te meten tussen verschillende domeinen.

Wat doet ITP nou eigenlijk?

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat jouw website onderdelen inlaad van andere website, of het nu gaat om afbeeldingen of scripts van andere websites (denk aan remarketing onderdelen). De nieuwste versie ITP v2.2. beperkt de adverteerder of online marketeer met cookies tot 24 uur. Na 24 uur zal de interactie geblokkeerd worden, waardoor opgeslagen data van jouw sitebezoek niet meer gebruikt kan worden in advertenties en remarketingcampagnes. Ohh shit, een drama voor je dynamic remarketing ads!

Wat betekent het voor adverteerders?

Safari bezit een groter marktaandeel dan je eerder zou verwachten. Het aantal gebruikers wat gebruik maakt van safari zijn voornamelijk de gebruikers met een Apple-device. Het marktaandeel is toch nog 20% binnen de mobiele- en desktop varianten. Ook blijkt volgens Neil Patel Safari over een marktaandeel van 58% te bezitten als het aankomt op het tablet browsergebruik.

Safari is een browser om rekening mee te houden en Google speelt hier de komende periode ook op in. Volgens Chi Hea Cho, woordvoerder van Google:

“We zijn bezig met het updaten van onze meetsoftware, die consistent is met de aanbevelingen van Apple’s browser, om onze klanten te helpen met betrouwbare meetgegevens omtrent kliks en conversies. De aanpassingen worden doorgevoerd om te werken met alle browsers”.

Conclusie?

Moeten wij ons zorgen gaan maken als online marketeer? Nee, Google blijft zich de komende jaren op het gebied van cookies en beperkingen ontwikkelen en speelt hier op in met praktische oplossingen.

De online wereld is zich aan het ontwikkelen, hierbij speelt cookiebeheer en AVG een belangrijke rol. Werk jij veel met remarketing-campagnes dan blijft het afwachten

Niels Vos

Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO/SEA-specialist bij Forresult in Enschede. Geïnspireerd door resultaten dankzij een doordachte aanpak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *