Hoe kun je jouw website optimaliseren voor Bing?

Je staat met die ene zoekterm hoog in Google, maar hoe zit dat precies met Bing? De zoekmachine van Microsoft wordt vaak als startpagina naar voren gepusht op het moment dat jij een nieuwe laptop aanschaft. Betekent dit dat veel mensen Bing gebruiken en is het handig om je website ook goed vindbaar te maken voor Bing?

Waarom optimaliseren (SEO) voor Bing?

Hoe vaak heb je het al wel niet gehoord? Bing is in opmars! Niet optimaliseren voor Bing is achter de feiten aanlopen. Bing is misschien niet de allergrootste zoekmachine, maar wordt toch nog door veel mensen gebruikt. Met een marktaandeel van meer dan 6,7% (internationaal) is de zoekmachine zeker een speler om rekening mee te houden.

Bing versus Google, wie doet wat beter en waarom?

Ja, maar Google is toch met alles beter, verder en vele malen geavanceerder dan Bing? Waarom zou ik mij dan op Bing richten? Nou…. Ik ben het op veel fronten met je eens. Op het gebied van het laten aansluiten van de zoekresultaten op de query van de gebruiker is Google heer en meester. Dankzij de  Artificial Intelligence algoritme updates maakt het bedrijf flinke stappen en blijft de zoekmachine zich continu ontwikkelen, maar……

Bing heeft echter ook voordelen ten opzichte van Google en met name het opschonen van de index. Is jouw website niet belangrijk genoeg dan kan het zomaar zo zijn dat ze je webpagina verwijderen uit de index. Het is daarom van belang dat je inkomende links ontvangt van externe websites. Bing houdt hierdoor de index schoner en kan hierdoor beter spammy websites filteren uit de index.

Tegenwoordig is een HTTPS verbinding bijna niet meer weg te denken. De meeste websites hebben wel een versleutelde verbinding, maar wat nou als je gebruik maakt van een statische websites zonder opslag van data? Bij Bing maakt het (nog) niets uit voor je huidige zoekresultaten. Het is echter wel verstandig om toch over te stappen naar HTTPS, gezien nu ook browsers zich gaan bemoeien met het afschermen van onveilige websites zonder HTTPS.

Ook de afbeeldingen vanuit Bing images zijn van betere kwaliteit. Heb je dus een campagne ook ingericht vanuit de SEO speciaal voor de branding vanuit de images, dan worden je foto’s beter en scherper weergegeven vanuit Bing images.

Hoe kan ik hoog scoren in Bing? De rankingfactoren!

Wil je hoog scoren in Bing dan ben je afhankelijk van een aantal factoren. Bing hanteert namelijk veel van dezelfde factoren die Google jaren geleden gebruikte om de SERP samen te stellen. Een aantal voorbeelden om dit in kaart te brengen.

  1. On-page factoren » Exacte matches
  2. Meta keywords? Wel of niet?
  3. Exacte match domeinnamen
  4. Social media 
  5. Canonicals
  6. Aanmelden bij Bing Webmaster Tools
  7. Inkomende links opbouwen op exacte ankers

1. On-page factoren » Exacte matches

Wanneer ik zoek op “Niels Vos” dan kom ik binnen Google al snel uit bij de hoofdpagina van niels-vos.nl. Zoek ik via Bing op “Niels Vos” dan kom ik al snel uit op de niels-vos.nl/over – pagina. Wat betekent dit? Zonder veel werk lijkt dus de zoektermverwerking vooral op de pagina (excl. titel en meta-beschrijving) de doorslag te geven dat die pagina getoond wordt in Bing. Na nader onderzoek blijkt dus dat on-page SEO voor Bing nog beter te beïnvloeden is dan bij Google. Waar Google al beter begrijpt dat synoniemen en acroniemen wellicht tot dezelfde zoekquery’s behoren, is het voor Bing toch nog belangrijk dat de juiste zoekterm op de juiste plaatsen in de website verwerkt worden. Waaronder de H1, H2’s en de keyword density zijn nog belangrijke onderdelen voor Bing.


2. Meta keywords voor Bing? Wel of niet?

Waarbij Bing in 2011 nog aangaf dat meta-keywords wel belangrijk waren en in 2014 weer naar buiten bracht dat het geen impact had, hebben ze in de huidige periode geen statements meer naar buiten gebracht of het een rankingfactor is. Medewerkers van Bing geven tegenstrijdige antwoorden op de vraag of meta-keywords nog belangrijk zijn voor de zoekresultaten:

Het kan dus nog steeds zeer waardevol zijn om meta-keywords toe te voegen aan je pagina, ook gezien andere zoekmachines, zoals Yandex en Baidu, nog wel met deze meta’s werken. We praten hier niet over het spammy stuffen van de keywords, maar een aantal termen die daadwerkelijk relevant zijn voor de pagina kan dus nog steeds een positieve invloed hebben op enkele zoekmachines. Is dit nu een reden om alles om te gaan gooien en back naar de basics te gaan met meta keywords? Ik gebruik al meer dan 16 jaar geen keywords meer en persoonlijk heb ik niet het gevoel dat ik ze gemist heb. 😊


3. Exacte match domeinnamen

Exacte match domeinnamen, beschik jij over een exacte match domeinnaam (zonder streepjes) dan heb je een voorsprong binnen Bing en heb je kans om beter te ranken. Ik raad je verder niet aan om een exacte match domeinnaam vast te leggen en over te stappen, maar het is één van die factoren waar je wellicht van profiteert.


4. Social media 

Veel van de social media kanalen bieden je wellicht geen dofollow link. Toch is het bijhouden van de social media en het plaatsen van posts richting je website een belangrijke factor om je website beter te laten scoren. Waarbij Google vooral de publieke berichten kan uitlezen, waaronder Pinterest en Twitter, zijn ook de overige kanalen belangrijk voor Bing. Bing geeft je ook de mogelijkheid om de social media te koppelen vanuit de Webmaster Tools om toch deze signalen ook goed in de gaten te kunnen houden.

Meerdere bureau’s merkten dat wanneer een social media post geplaatst werd er enige periode een boost plaatsvond in de rankings van Bing. 


5. Canonicals

Het belang van canonicals is vooral van belang bij pagina’s met meerdere producten die opgedeeld zijn in meerdere pagina’s. Dit om duplicate content te voorkomen en aan te geven wat de leidende pagina is. Ook bij externe content op andere websites zijn canonicals naar je eigen website aan te bevelen (mits het dezelfde content is). Vanuit cases bij diverse bureau’s wordt er weer opgemerkt dat Bing wel heel gevoelig is voor het juist uitvoeren van de canonicals, evenals bij internationale SEO met href languages.


6. De domein aanmelden bij Bing Webmaster Tools

Bing heeft net zoals de Search Console van Google een eigen Webmaster Tools systeem. Hiermee krijg je inzicht in de gezondheid van je website en hoe men terecht komt op je website en hoe je kunt inspelen op zoekwoorden die meer verkeer genereren. Ook kun je op een eenvoudige wijze je social kanalen koppelen, waardoor je ook weer extra vertrouwen opbouwt.


7. Links opbouwen op exacte ankers

Het klinkt misschien als open deuren intrappen, maar links blijven extreem belangrijk voor iedere zoekmachine. Wat je echter ook hier weer ziet, is dat linkbuilding met exacte ankers meer invloed uitoefent dan in Google. Toch is het zeker aan te raden om een natuurlijke structuur aan te houden als je ervoor kiest om links op te bouwen richting je website.

Wil je meer weten over één van deze technieken? Neem dan gerust even contact op.

Over Niels Vos

Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

Hulp nodig?


Heb je te weinig verkeer met jouw bedrijfswebsite of wil het maar niet lukken om het aantal conversies te verhogen? Ik kijk graag met je mee!

  • Meer verkeer
  • Meer conversies
  • 100% gratis & vrijblijvend

Gratis quickscan



    Wil jij 2x per maand leerzame artikelen ontvangen?

    Schrijf je in!

    Ontvang 2x per maand de laatste updates van Google
    of leerzame artikelen die jij in kunt zetten voor jouw SEO/SEA-campagne!
    *Ik ga discreet om met je e-mailadres, geen verkoop of spam!

    Meld mij aan!

    Niels Vos (auteur)

    Sinds 2016 actief als Teamlead SEO bij ForResult in Enschede. Al meer dan 10 jaar actief in het uitwerken van technische SEO, strategieën en het inrichten van websites.

    Geef je reactie

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Bekijk ook eens