SEO voor meertalige websites?
Je kent het vast wel, je komt in aanraking met een campagne waarbij de resultaten zo goed lopen dat het tijd wordt voor uitbreiding. De Nederlandse markt raakt verzadigd en eigenlijk het enige wat je nog kan doen is binnen je bedrijf te optimaliseren of voor de stap naar het buitenland te kiezen.
Bij de stap naar het buitenland komt veel meer kijken dan je vooraf wellicht gepland had. Hoe zet je alles om, hoe verlopen je processen voor de buitenlandse varianten? Hoe benader je de markt, wie laat je jouw website vertalen en hoe pak je dit correct aan omtrent de SEO?
Om jou te helpen met het maken van doordachte keuzes binnen de internationale SEO heb ik een aantal onderdelen opgezet die van extreem belang zijn om je website beter vindbaar te maken in het buitenland.
Mappenstructuur versus land-TLD
Je raad het al, je bent nog maar net begonnen of je moet nu al een keuze gaan maken die een impact heeft op het verloop van je volledige campagne in de komende jaren.
Voor jou als internet marketeer denk je vast…. waarom stel je jezelf deze vraag… keuze voor land TLD is een no-brainer, toch? Ja en nee! Klinkt tegenstrijdig, maar het gaat juist om jouw doelstelling en hoe serieus je het gaat oppakken en richting welk land je gaat uitbreiden.
Een land-TLD straalt vertrouwen uit, mensen kopen nou eenmaal sneller bij een vertrouwelijke website .de/.be of .nl-website i.p.v. een nl/be/ etc. Dit is eigenlijk al één van de belangrijkste factoren waarom een land-TLD veelal de voorkeur heeft.
Echter als jij enkel naar België gaat uitbreiden dan is de vraag of een land-TLD de beste keuze is in jouw geval. Jouw situatie is namelijk leidend voor de keuze die je gaat maken en ik ga je uitleggen waarom.
Als jij maximaal kunt profiteren van jarenlange opgebouwde waarden en je geen budget tot je beschikking hebt voor ‘expansion’. Dan wil je het maximale uit je campagne halen en niet weer jarenlang bezig zijn met het opbouwen van ook maar enige waarde. Als voorbeeld werken wij al bijna 15 jaar samen met een reisbureau. De opgebouwde waarde voor het rootdomein van de .nl-variant is enorm.
Als voorbeeld:
Een specifieke case voor België
Als voorbeeld heb ik ooit de keuze gemaakt om bij de website van het reisbureau voor een mappenstructuur te kiezen. Bij dit reisbureau ging het om een Belgische-variant. Dankzij de jarenlange opgebouwde waarden wist we prachtige resultaten qua conversies en aantal bezoekers te boeken, zonder dat we moesten gaan linkbuilden vanuit België (en geloof me, linkbuilding in België is wellicht wel 10x zo lastig als de Nederlandse variant).
Terwijl de mappenstructuur afgeraden werd wisten we enkel in het eerste jaar al meer dan 60% groei te creëren en meer dan € 200.000 groei te realiseren qua boekingen. En dat in het eerste jaar!
Je situatie, achtergrond, tijdframe en je doelen zijn leidend voor de keuze die je gaat maken.
Conclusie:
Ik ben het eens met dat land-TLD de voorkeur heeft bij een internationale campagne, maar denk goed na hoe jij de beste resultaten kunt behalen in jouw eigen situatie!
Je vertalingen en je SEO
Net zoals bij je Nederlandse website moet je inspelen op het zoekgedrag via de zoekmachines. Maak nooit de fout om zomaar te gaan schrijven, omdat je denkt dat mensen hier wel op zoeken. Onderzoek het gedrag van de doelgroep eerst, zodat je gerichter je teksten kunt vertalen.
Mijn voorkeur gaat uit naar freelancers of bureau’s die niet alleen foutloos kunnen vertalen, maar ook verstand hebben hoe ze een tekst SEO-technisch moeten opbouwen. Eén van de weinige bureau’s die hier goed in zijn is Vertaalbureau Perfect uit Enschede. Zij weten met hun native speakers als geen ander de cultuur en nuance over te brengen in jouw teksten.
Deze twee factoren zijn belangrijke onderdelen die het succes van je online campagne bepalen. Wil je graag jouw website omzetten voor het buitenland en heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag verder! Neem gerust even contact op.