Hoe voorkom ik doorwaypages in mijn contentstrategie?

doorwaypages seo

Een veelbesproken onderwerp onder online marketeers zijn de doorwaypages. Voordat je kunt gaan bepalen hoe je doorwaypages kunt voorkomen is het van belang dat je weet wat een doorwaypage is.

Wat is een doorway-page?

Een doorwaypage is een pagina zonder doel en wordt ingezet om vindbaar te worden op een enkele of meerdere search queries. Google straft doorwaypages omdat ze de resultaten in de zoekmachine vervuilen. Het uiteindelijke doel van Google is de bezoeker voorzien van de beste informatie met betrekking tot de search query.

Is content marketing gebaseerd op ‘lokale’-omgevingen een variant van doorway-pages?

Je ziet vaak dat ondernemers en internet marketeers de website aan het optimaliseren zijn voor zoektermen in combinatie met ‘de plaatsnaam’ (bv. Bouwbedrijf Almelo). Afgelopen periode was ik op zoek naar een bouwtechnische keurmeester waarbij ik zocht op een keuringsspecialist in de omgeving van Almelo. Wat voornamelijk naar voren kwam waren ondernemers gevestigd door heel Nederland met een geoptimaliseerde pagina. Maken deze ondernemers gebruik van doorway pages?

Vanuit de algemene richtlijnen van Google geeft men aan:

“Doorwaypages zijn sites of pagina’s die zijn gemaakt om hoog te scoren voor specifieke zoekopdrachten. Ze zijn slecht voor gebruikers, omdat ze kunnen leiden tot meerdere vergelijkbare pagina’s in zoekresultaten van gebruikers, waarbij elk resultaat ertoe leidt dat de gebruiker in wezen dezelfde bestemming krijgt. Ze kunnen gebruikers ook naar tussenliggende pagina’s leiden die niet zo nuttig zijn als de eindbestemming.”

Nu is de hamvraag: maakt een ondernemer uit Almelo gebruik van doorwaypages als men pagina’s aanmaakt voor de omgeving van Amsterdam en Rotterdam? Google kan dit wel of niet opvatten als een doorwaypage en het is volledig afhankelijk van het doel van je pagina. Is je uiteindelijke doel om bezoekers uit de omgeving van Amsterdam te triggeren om je diensten af te nemen, aangezien je ook je diensten aanbied in de omgeving van Amsterdam en Rotterdam dan is het zeker geen variant van doorwaypages. Heeft je pagina echter geen doel om de eindgebruiker te voorzien van een ‘echte’ oplossing en bounced je verkeer omdat je een SEO-tekst aan het schrijven bent om meer verkeer te genereren, dan heb je te maken met een doorwaypage.

Onderbouwing van doorwaypages met benchmarks

Uiteraard heb ik door de jaren heen diverse resultaten gezien waarbij het gebied niet volledig zwart/wit is met betrekking tot contentmarketing of doorwaypages. Blogs die volledig geoptimaliseerd waren volgens zoekwoordonderzoeken, echter geen doel hadden om de bezoeker te voorzien van hoogwaardige informatie, een product of een dienst, werden genadeloos teruggedrongen in het organische zoekverkeer. Ben je echter bezig met een daadwerkelijke oplossing en is de pagina in principe geschreven als eindbestemming van je klant dan is het binnen je contentstrategie geen enkel probleem om lokalisering mee te nemen.

Het is belangrijk dat je, ongeacht welke variant van content marketing je inzet, schrijft voor de eindgebruiker en daadwerkelijk een doel hebt om je KPI’s te behalen. Zonder een doordachte aanpak en een conversiegerichte insteek ben je niet correct met je marketing campagne bezig. Ik help je graag verder om je marketingstrategie weer op de rit te krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *